رزومه کاری

چاه آسانسور چیست و چه کاربردی دارد؟

دسته بندی پروژه ها

  • هیچ دسته‌ای پیدا نشد

تهران,شهرک دانشگاه

mohsenyaqubi3@gmail

09128066284

شنبه تا چهار شنبه 8 تا 16

چاه آسانسور چیست و چه کاربردی دارد؟
599
17 خرداد 1401
asalift-admin

چاه آسانسور چیست و چه کاربردی دارد؟

به فضایی که ریل‌ها و دیگر تجهیزات آسانسور در آن نصب شده و کابین آسانسور در آن بالا و پایین می‌رود، چاه آسانسور می‌گویند. طراحی چاه آسانسور معمولاً به صورت مربع یا مستطیل انجام می‌شود و کابین آسانسور را محصور می‌کند.

همچنین اکثر آسانسور‌ها به یک چاله آسانسور در زیر طبقه اول نیاز دارند. این گودال برای قرار دادن پایه ریل‌های آسانسور، سوراخ جک و پیستون و همچنین تجهیزات ضربه‌ای کابین ساخته شده است. در بیشتر موارد به یک نردبان کوچک نیز برای دسترسی به کف چاله، یک چراغ در گودال برای روشنایی، و همچنین یک گودال برای پمپاژ کف چاله آسانسور نیاز است. ساخت چاه و چاله آسانسور در زمان ساخت اولیه ساختمان انجام می‌شود.

در این مطلب قصد داریم شما را بیشتر با چاه آسانسور و همچنین چاله آسانسور(چاهک) آشنا کنیم. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

 

چاه آسانسور چیست؟

آسانسور به طور متوسط ​​۲۰۰۰۰ نفر را در سال جابجا می‌کند. این بدان معناست که برای یک ساختمان معمولی با آسانسور، حداقل ۵۴ نفر به این دستگاه متکی هستند تا با آن به طبقه بعدی خود برسند.

ماشین آلاتی که انتظار می‌رود روزانه این بار را حمل کنند و به طور مداوم در اوج ایمنی کار کنند، باید بر پایه‌ای قوی برای کمک به جریان همه چیز به عنوان یک سیستم کلی تکیه کنند.

این فونداسیون، مشابه سیستم عامل برای آسانسور عمل می‌کند، که در زیر زمین و در جایی است که به آن چاه آسانسور و چاله آسانسور می‌گویند. بخشی از آسانسور که افراد زیادی با آن آشنایی ندارند. چه آسانسور مسکونی و چه باربری، اکثر آسانسور‌ها دارای چاهک آسانسور هستند.

این گودال، اگر چه معمولاً برای مسافران قابل مشاهده نیست، اما نقش اساسی در رساندن شما بدون زحمت به طبقه بعدی ایفا می‌کند.

چاهک آسانسور (یا چاله آسانسور) فضایی است که درست زیر طبقه همکف قرار دارد. این فضای چهار دیواری هسته پایه آسانسور شما است.

حفاظت از پایه آن، بخش مهمی از حفظ آسانسور شما در شرایط عالی، ایمن و سالم برای مسافران است.

دو نوع اصلی سیستم آسانسور وجود دارد و هر کدام دارای ماشین آلات مختلفی در چاه آسانسور خود هستند:

  • گودال آسانسور هیدرولیک
  • گودال آسانسور کششی

 

تفاوت چاه و چاهک آسانسور

چاه آسانسور در واقع همان فضای تونل شکل عمودی است که از پایین‌ترین نقطه ساختمان شروع، و تا آخرین نقطه توقف آسانسور ادامه پیدا می‌کند. چاه آسانسور مکانیست که ریل‌ها و تجهیزات آسانسور در آن نصب می‌شود و کابین به صورت عمودی در آن حرکت می‌کند. همچنین هیچ گونه تجهیزات اضافی نباید در چاه آسانسور نصب گردد.

 

چرا تمیز نگه داشتن چاه آسانسور مهم است؟

این زباله‌ها با آبی که معمولاً وارد گودال می‌شود مخلوط می‌شود زیرا پایین‌ترین قسمت ساختمان است. در این حالت گودالی از فاضلاب ایجاد می‌شود.

این گودال اگر به درستی نگهداری و تمیز نشود، برای تجهیزات نصب شده در چاه آسانسور خطر ایجاد می‌کند. این محیط زباله جدید خطر نقص آسانسور و در پی آن، آسیب مسافران را افزایش می‌دهد.

از آنجایی که توصیه نمی‌شود افراد غیرمجاز وارد یک چاه آسانسور ‌شوند، برای دسترسی و تمیز کردن این منطقه باید به شخصی که در این زمینه مهارت دارد متوسل شوید.

به هیچ عنوان افراد عادی نباید وارد چاه آسانسور شوند. تنها تیمی که در این ضمینه تخصص و تجربه دارد باید این کار را انجام دهند.

تکنسین‌های متخصص الماس آسانسور با بیش از 17 سال تجربه در زمینه عایق رطوبتی چاله آسانسور، اینجا هستند تا به شما کمک کنند.

خدمات عبارتند از:

  • عایق رطوبتی چاله آسانسور
  • نظافت و بررسی چاهک آسانسور
  • حذف ضایعات اضافی

علاوه بر کثیفی، قطعات مهمی نیز در چاه آسانسور وجود دارد که نیاز به سرویس دارند، بنابراین باید به طور منظم بررسی شوند.

 

مشکلات ناشی از نشت آب در چاله آسانسور

چاله آسانسور یکی از قسمت‌های ساختمان است که تقریباً هرگز به ذهن افراد و مسافران آسانسور نمی‌آید. حداقل تا زمانی که آسانسور خراب نشود! یکی از مشکلات رایج در چاله آسانسور نشت آب است. هنگامی که آب به داخل چاله آسانسور نفوذ می‌کند، عواقب آن می‌تواند فاجعه بار باشد.

 

  • شرایط خاص خطر نشت آب را به چاله آسانسور افزایش می‌دهد

آب می‌تواند از طریق کف یا دیواره‌های گودال به داخل چاله آسانسور نفوذ کند. این اغلب در ساختمان‌هایی با پی‌های نشتی اتفاق می‌افتد، به خصوص به دلیل ترک در بتن. خطر نشت آب نیز در مناطقی که سطح‌ ایستابی بالا است، چشم انداز اطراف آن درجه‌بندی ضعیفی دارد و زمین زهکشی ضعیفی دارد، بیشتر است.

 

  • آب موجود در چاله آسانسور می‌تواند بر عملکرد و ایمنی آسانسور تأثیر بگذارد

هر گونه آب در یک گودال آسانسور می‌تواند مکانیسم بالابر و سیستم‌های الکتریکی را تحت تأثیر قرار دهد که می‌تواند منجر به خرابی آسانسور شود. اگر سطح آب به اجزای الکتریکی آسانسور برسد، وضعیت می‌تواند برای مسافران بسیار خطرناک شود.

آب موجود در گودال آسانسور نیز می‌تواند باعث خوردگی برخی از قطعات به خصوص قطعات فولادی شود. این وضعیت در صورت بی‌توجهی می‌تواند امنیت مسافران را نیز تهدید کند.

از دلایلی که تعمیرکار شما نیاز به بررسی گودال دارد، بررسی تجمع آب است. این می‌تواند برای تجهیزات آسانسور بسیار آسیب‌رسان باشد. در این صورت باید آن را پمپاژ کرد و برای جلوگیری از تکرار، اقدامات لازم را انجام داد.

 

اهمیت ضد آب کردن مناسب گودال آسانسور

آب تراوش شده به چاه آسانسور می‌تواند با روغن و گریس تجهیزات آسانسور آلوده شود. بنابراین پمپ چاله راه حلی برای حذف آب توصیه نمی‌شود، مگر اینکه آب با رعایت مقررات زیست محیطی از گودال خارج شود. در عوض، راه حل ‌ایده‌آل حل مشکل در منبع با عایق رطوبتی مناسب بتن در چاله آسانسور است.

حتی اگر یک گودال آسانسور مجهز به پمپ چاله باشد، در صورت بارندگی شدید، ممکن است آب به دلیل زهکشی طوفان نتواند پراکنده شود. در واقع، در این شرایط، فاضلاب تحت فشار شدید قرار می‌گیرد که می‌تواند منجر به برگشت آب شود.

 

تعمیر و نگهداری گودال آسانسور باید توسط افراد متخصص انجام شود

تجمع آب ساکن در یک گودال آسانسور می‌تواند بوی بدی را ایجاد کند. این ناشی از گاز سولفید هیدروژن ناشی از هضم بی‌هوازی است. این گاز علاوه بر بوی نامطبوع می‌تواند برای تکنسین‌های آسانسور و تعمیرکاران نیز خطرناک باشد.

بنابراین، هر مانوری که تحت این شرایط انجام شود، نیاز به پرسنل آموزش دیده و واجد شرایط برای ورود به یک فضای محدود، با استفاده از تجهیزات مواجهه با گاز دارد که می‌تواند وجود ماده سمی را تشخیص دهد.

 

ابعاد چاله آسانسور

اگر چه به نظر می‌رسد که چاله آسانسور، تنها یک سوراخ ساده در زمین باشد، اما این گودال اهداف مفید زیادی دارد. چاهک آسانسور باید به اندازه کافی عمیق باشد. همه چیز‌هایی که از پایین کابین آویزان هستند مانند کابل‌ها، محافظ‌ها و قطعات مکانیکی. زمانی که کابین آسانسور پایین می‌آید، به یک فضای پناه نیاز دارد. هرچه سرعت کابین بیشتر باشد، گودال باید عمیق‌تر باشد.

برای نصب آسانسور، ارتفاع از کف چاله تا جایی که آسانسور اولین توقف خود را انجام می‌دهد، باید 190 cm باشد.عمق چاه آسانسور می‌تواند با توجه به نقشه و طراحی آسانسور تغییر کند.

در برخی مناطق، یک زهکش در مرکز گودال نیز ممکن است مورد نیاز باشد. نکته مهم این است که تجهیزات آسانسور نباید با آب در تماس باشند. اگر ملکی دارید که دارای مشکلات آب زیرزمینی است، باید اقدامات احتیاطی بیشتری را انجام دهید تا گودال را قبل از نصب آسانسور آب‌بندی و ضد آب کنید.

 

استاندارد چاه آسانسور

از آنجا که چاه آسانسور و چاهک آسانسور پایه و هسته اصلی آسانسور‌ها هستند، لازم است که نکات ایمنی و قوانین چاه آسانسور در آن‌ها به خوبی رعایت شود. برخی از استاندارد‌های موجود عبارتند از:

  • تراز بودن کف چاهک: کف چاهک آسانسور باید کاملاً تراز و صاف باشد. باید اقدامات و پیش‌بینی‌های لازم جهت تخلیه آب از چاهک آسانسور انجام شود. همچنین چاله آسانسور باید کاملاً نسبت به آب عایق باشد.
  • درب ورود و خروج چاهک: اگر چاهک آسانسور شما ارتفاع بیش از ۲ متر و نیم داشته باشد، باید دربی جدا برای آن تعبیه شود. اگر امکان نصب درب جداگانه ندارید، باید یک نردبان یا پلکان مناسب در چاهک آسانسور قرار دهید.
  • ابعاد چاله آسانسور: ابعاد چاله آسانسور باید به گونه‌ای باشد که وقتی کابین آسانسور در پایین‌ترین توقف خود‌ ایستاده، فضای کافی جهت حرکت در چاله وجود داشته باشد. پیشنهاد می‌شود که ابعاد چاله آسانسور 1 متر در 60 سانت و ارتفاع 50 سانت باشد.
  • تجهیزات ضروری در چاله آسانسور: باید یک شاسی توقف اضطراری در چاهک آسانسور برای استفاده در شرایط خاص وجود داشته باشد. همچنین وجود پریز برق و کلید روشنایی در چاهک آسانسور الزامی است.

در نهایت، چاه آسانسور چیزی بیش از یک سطل زباله است و اجزای مهمی را در خود جای داده است که آسانسور‌ها را روان و ایمن نگه می‌دارد. بنابراین دفعه بعد که وسوسه شدید که یک سکه در آن شکاف بیندازید، به کسی فکر کنید که باید همه آن زباله‌ها را از پایین جمع کند.

 

حرف آخر 

امیدواریم که شما از وبلاگ چاه آسانسور چیست و چه کاربردی دارد؟ راضی بوده باشید .

توصیه می شود برای کسب اطلاعات بیشتر دیگر وبلاگ های ما را مطالعه کنید.

موفق باشید …


شما بزرگواران می توانید با راه های ارتباطی زیر با ما در ارتباط باشید.

 

شماره تماس :

09128066284

 

اینستاگرام :

asa_elevator_group

 

آدرس :

کرج ، فردیس ، جنب سازمان آب ، یکم غربی ، پلاک ۸

 

حجره اینترنتی:

asaelevator

 

مدیریت :

محسن یعقوبی

 

آسانسور تهران ,شرکت نصاب آسانسور تهران, شرکت نصب و راه اندازی آسانسور, شرکت های نصب و راه اندازی آسانسور, آدرس شرکت های نصب آسانسور, لیست شرکت های نصب آسانسور, شرکت تعمیر و نگهداری آسانسور, شرکتهای تعمیر و نگهداری آسانسور, شرکت نگهداری آسانسور, شرکت های نگهداری آسانسور, شرکت نصب و نگهداری آسانسور, شرکتهای سرویس و نگهداری آسانسور, شرکتهای سرویس آسانسور در تهران, شرکت سرویس آسانسور تهران, شرکت تعمیر آسانسور تهران, شرکت تعمیرات آسانسور در تهران, شرکت ساخت آسانسور, شرکت های ساخت آسانسور, شرکت ساخت و نصب آسانسور, شرکت سازنده آسانسور در تهران, شرکت های سازنده آسانسور, شرکت های سازنده آسانسور در تهران, شرکت آسانسور سازی, شرکت های آسانسور سازی, شرکتهای آسانسور سازی تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *