رزومه کاری

چاهک آسانسور چیست

دسته بندی پروژه ها

  • هیچ دسته‌ای پیدا نشد

تهران,شهرک دانشگاه

mohsenyaqubi3@gmail

09128066284

شنبه تا چهار شنبه 8 تا 16

چاهک آسانسور چیست
573
28 اردیبهشت 1402
مدیر سایت

چاهک آسانسور 

چاهک آسانسور چیست, قبل از اجرای مراحل نصب و راه اندازی آسانسور رعایت یک سری استانداردهای مربوط به آن برای جلوگیری از تکرار مراحل و هزینه مجدد الزامی می باشد.

یکی از این موارد که باید بدان توجه ویژه نمود، چاهک آسانسور می باشد. طبق تعریف مقررات ملی ساختمان ایران، مبحث پانزدهم، چاهک آسانسور به فاصله قائم بين پايين‌ترين محل توقف تا كف چاله آسانسور گفته می‌شود.

نکاتی مانند تعیین ابعاد چاله آسانسور، جاگذاری صحیح چاهک، طراحی و نحوه ی اجرای چاهک از مواردی است که می‌بایست در پروژه های خود به آن دقت نمایید.

چاهک آسانسور چیست

چاهک آسانسور چیست؟

قبل از اینکه به تعریف چاهک آسانسور اشاره کنیم باید با چاه یا چاله آسانسور آشنا شوید. به طور ساده چاله یا چاه به تونل عمودی گفته می شود که از پایین‌ترین سطح که همان پی ساختمان می باشد تا آخرین طبقه ساختمان یعنی اتاق موتورخانه را شامل می‌شود.

به فضایی که کابین آسانسور و کلیه متعلقاتش داخل آن حرکت می کنند چاهک می گویند. معمولا هم پوشش دیوار چاه آسانسور، پلاستر سیمان مناسب بوده و بدون هیچ گونه درز و شکاف است.

دیوارهایی که پوشش گچی دارند باید حتما رنگ آمیزی شوند. به عبارت دیگر چاهک آسانسور به پایین‌ترین قسمت چاه گفته می شود که در پی ساختمان جهت ایجاد فضای مناسب برای فعالیت تکنسین و نصب برخی تجهیزات و قطعات آسانسور مثل ضربه گیر، بافر و غیره، ساخته می‌شود.

جنس و پوشش دیواره چاهک نیز مشابه با دیواره چاه انتخاب می‌گردد. در ادامه این مطلب از آسانسور آسا به بررسی کامل ضوابط، آرماتوربندی و استانداردها خواهیم پرداخت.

طراحی چاهک آسانسور

برای طراحی چاهک آسانسور باید اطلاعات دقیق در رابطه با پارامترهای مختلف به دست آورد. در ابتدا نیروهای استاتیکی و دینامیکی که به چاه و چاهک وارد می‌شوند باید مشخص شده و اندازه گیری شوند. سپس ابعاد چاه و ابعاد کابین آسانسور تعیین گردد.

ابعاد کابین هم به نوبه خود تحت تأثیر ظرفیت و نوع درب آن است. در نهایت براساس تمامی این اطلاعات، استاندارد چاهک آسانسور یا بهترین ابعاد آن تعیین می‌گردد.

به طور کلی باید با توجه به جدول ابعاد چاله آسانسور، ابعاد کابین، تکان های حاصل از استارت و ترمز کابین و نیروی وارد شده به کف چاهک، ابعاد چاهک مشخص گردد.

در جدول زیر ابعاد چاله آسانسور کاملا مشخص است. دقت داشته باشید که ابعاد چاهک در شرایط استفاده از کابین آسانسور با درب تمام اتوماتیک یا کابین مجهز به درب تلسکوپی و لولایی فرق می‌کند.

معمولا توصیه می‌شود ابعاد چاهک آسانسور 10 سانتیمتر بیشتر از ابعاد چاله آسانسور باشد. به عنوان مثال در صورتی که ابعاد چاه 200×200 سانتیمتر است، ابعاد چاهک (عمق چاهک آسانسور و عرض آن) باید 210×210 سانتیمتر در نظر گرفته شود. ارتفاع چاهک آسانسور حداقل باید 1.5 باشد.

نوع سیستم محرکه تأثیر خاصی روی ابعاد چاهک آسانسور ندارد. به همین دلیل ابعاد چاهک آسانسور هیدرولیک در مقایسه با سایر آسانسورها مثل نوع کششی، مغناطیسی و غیره تفاوت خاصی ندارد و همین استانداردها و ابعاد برای آسانسور هیدرولیکی هم کاربرد دارد.

روش اجرای چاهک آسانسور چگونه است؟

شما برای نصب چاهک آسانسور باید شرایط و قوانین خاصی را رعایت کنید. بر همین اساس ارتفاع و یا همان عمق چاهک باید دارای ارتفاع حداقل 160 سانتی متر باشد. ارتفاع مورد نظر فضایی بسیار مناسب برای موارد زیر است:

  • نصب قطعاتی از جمله بافر‌ها و سکوی موجود در بخش پایینی آن‌ها
  • ستون‌های مربوط به چاهک آسانسور
  • کف ستون‌های زیر شاسی
  • ستونک زیر ریل راهنما
  • جان پناهی مناسب برای نصابان و تعمیرکاران هنگام سقوط ناگهانی آسانسور

در مرحله بعدی باید فضایی 10 سانتی متری و همچنین 30 سانتی متری برای آرماتور بندی و بتن ریزی چاهک آسانسور در نظر گرفته شود.

ضوابط چاهک آسانسور

چاهک باید ویژگی هایی داشته باشد تا از بروز مشکلات در آینده جلوگیری شود. به همین منظور نکات و ضوابطی که باید در طراحی و ساخت چاهک آسانسور رعایت کرد به شرح زیر هستند:

دیواره باید به نحوی ساخته و طراحی شود که در هر 5 سانتیمتر مربع، امکان تحمل 300 نیوتن نیرو را داشته باشد.
حداقل روشنایی مورد نیاز برای فاصله 1 متری بالای سقف کابین و کف چاهک، 50 لوکس باشد.
اگر شرایط جان پناه چاهک به خوبی رعایت شده باشد، غیر هم سطح بودن کف چاهک مانعی نخواهد بود.
وسیله خبر دهنده برای نجات اضطراری حتما کار گذاشته شود تا در صورت گیر افتادن تکنسین در این قسمت امکان نجات وجود داشته باشد.
باید ارتفاع پریز و چراغ داخل چاهک از کف آن، 40 سانتیمتر باشد.
باید بین ریل‌های راهنمای کابین و ریل آسانسور راهنمای وزنه تعادل آسانسور در چاهک، پلیت نصب شود.
بهترین محل نصب سیستم ارت  در کف چاهک است.
جنس دیواره چاهک آسانسور باید از پلاستر ماسه و سیمان باشد.
قطعات آسانسور و قسمت‌های آهنی موجود در چاهک باید ضد زنگ باشند هر چند نباید این قسمت مرطوب باشد.
تمامی حفره‌ها و روزنه‌های چاهک آسانسور باید پوشیده شوند.
استفاده و بکارگیری مواد اشتعال زا درون چاهک ممنوع می‌باشد.
اگر عمق چاهک آسانسور، 2.5 متر باشد، می‌توان درب ورودی برای این قسمت در نظر گرفت.
برای دسترسی راحت‌تر به ته چاهک باید نردبان کار گذاشته شود.
به هیچ وجه نباید آب به درون قسمت چاهک نفوذ کند. بر همین اساس طبق استاندارد عملا نیازی به کف‌شور چاه آسانسور نیست.
چاهک آسانسور باید کاملا ضد آب باشد.

و در آخر

شما بزرگواران می توانید با راه های ارتباطی زیر با ما در ارتباط باشید.

شماره تماس :09128066284

اینستاگرام :asa_elevator_group

آدرس :کرج ، فردیس ، جنب سازمان آب ، یکم غربی ، پلاک ۸

حجره اینترنتی: asaelevator

مدیریت :محسن یعقوبی


شرکت آسانسور در تهران, شرکت های آسانسور در کرج, شرکت های آسانسور در تهران, شرکتهای آسانسور درتهران, شرکتهای آسانسوری در تهران, شرکت آسانسور آسا, شرکت آسانسور آسا در تهران, شرکت آسانسور آسا در کرج, شرکت آسانسور سازی آسا, لیست شرکت های آسانسوری, لیست شرکت های آسانسور در تهران, لیست شرکت های آسانسور تهران, لیست شرکت های آسانسوری تهران, لیست شرکتهای آسانسوری تهران, لیست شرکتهای آسانسور کرج, لیست شرکتهای آسانسور در تهران, لیست شرکت آسانسور کرج و تهران, اسامی شرکتهای آسانسوری, اسامی شرکت های آسانسوری, اسامی شرکت های آسانسور,اسامی شرکتهای آسانسور, اسامی شرکت های آسانسور تهران, اسامی شرکتهای آسانسور تهران, نام شرکت آسانسور, نام شرکت آسانسوری, نام شرکتهای آسانسور, نام شرکت های آسانسوری, نام شرکت های آسانسور در تهران, شرکت نصب آسانسور در تهران, شرکتهای نصب آسانسور در تهران, شرکت های نصب آسانسور کرج, شرکت نصب اسانسور تهران ,شرکت نصاب اسانسور تهران, شرکت نصب و راه اندازی آسانسور, شرکت های نصب و راه اندازی آسانسور, آدرس شرکت های نصب آسانسور, لیست شرکت های نصب آسانسور,شرکت نصب و نگهداری آسانسور, شرکتهای سرویس و نگهداری آسانسور, شرکتهای سرویس آسانسور در تهران, شرکت سرویس آسانسور تهران, شرکت تعمیر آسانسور تهران, شرکت تعمیرات آسانسور در تهران, شرکت ساخت آسانسور, شرکت های ساخت آسانسور, شرکت ساخت و نصب آسانسور, شرکت سازنده آسانسور در تهران, شرکت های سازنده آسانسور, شرکت های سازنده آسانسور در تهران, شرکت آسانسور سازی, شرکت های آسانسور سازی, شرکتهای آسانسور سازی تهران, شرکت آسانسور سازی در تهران,سرویس و نگهداری آسانسور در تهران, سرویس پله برقی در تهران, باز سازی آسانسور در تهران, 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *