شنبه تا چهار شنبه 8 تا 16
طبقه بندی آسانسورها بر اساس نوع رانش:
1-آسانسور هیدرولیکی
2-آسانسور پنوماتیکی
3-آسانسوربرقی
آسانسورهای هیدرولیک در ظرفیت های مختلف با طول مسیر حركت كم به كار گرفته می شوند و معمولاً در ظرفیت های بالا نسبت به انواع كششی مقرون به صرفه تر می باشند .
حركت نرم و روان و قابلیت تنظیم سرعت ، دقت توقف در تراز طبقه ، شروع و خاتمه حركت بدون شوك از مزایای این نوع آسانسورها می باشد . عدم نیاز به پیش بینی موتورخانه در بالای چاه و امكان قرار دادن آن در فضای دورتری از چاه نیز از مزیتهای این نوع میباشد .
سیستم محرکه آسانسور های هیدرولیکی میتواند از نوع مستقیم یا غیر مستقیم باشد. در نوع مستقیم جك مستقیماً به یوك كابین متصل می گردد و در نوع غیرمستقیم از طریق حركت سیم بكسل متصل به یوك كابین موجب جابجایی آن می شود .
در صورتیکه که جک از نوع مستقیم باشد باید دارای شیر اطمینان مخصوص باشد، در صورتیكه از نوع غیرمستقیم باشد كابین باید مجهز به سیستم ترمز اضطراری و كاورنر باشد .
وقتی از دو جک برای بالا بردن کابین استفاده می شود باید فشار روغن روی آنها به طور یکسان باشد.
زمانی آسانسور هیدرولیک نیاز به جک دارد برای نصب آن باید جایگاه حفر چاه برای قرار گیری جک را در نظر گرفت.
چاه جك باید نسبت به نفوذ آب مقاوم شده و با دقت 25 میلی متر در ارتفاع 3 متر اجرا گردد .
ابعاد و نحوه اجرای چاه جك و یا سازه های مختلف اطراف چاه آسانسور باید از شركتهای معتبر آسانسور اخذ شود .
سایر محاسبات مانند تعداد ، ظرفیت ، جابجایی كه برای آسانسورهای كششی مقرر شده ، برای آسانسورهای هیدرولیك نیز لازم الاجرا می باشد .
1-رانش كششی : كه سیم بكسل را بعلت اصطكاك با شیارهای فلكه كششی كه متصل به گیربكس است به حركت در می آید
2-رانش مثبت : كه آسانسور توسط زنجیر یا سیم بكسل بعلل دیگری غیر از اصطكاك بحركت در می آید
3- رانش با موتور مغناطیسی خطی : كه نیروی محرك به توسط كویلهائی كه بطور خطی آرایش داده شده اند بطور مستقیم یا غیرمستقیم به كابین یا وزنه تعادل اعمال شود
وسایل تعلیق كاری كابین ، وزنه تعادل كه می تواند سیم بكسل فولادی و یا زنجیر باشد .
وسیله رانش که محرک آسانسور است و شامل:
1-موتور الكتریكی
2-گیربكس
3- ترمز
4-فلكه كششی و یا دنده زنجیر
5-شاسی ماشین – كوپلینگها، محورها ، یاتاقانها
كابین كه مسافرین و یا بار را حمل می كند، شامل یوك ، كه چهار چوبی فلزی است و كابین از طریق آن به سیستم تعلیق متصل می شود ، كف كابین كه بار را نگهداری می كند و بدنه كابین به كف متصل است .
قطعات دیگرعبارتند از :
1- سیستم تعلیق
2- راهنماها كه باعث هدایت كابین در مسیر حركت خود می شود .
3- سیستم ایمنی
4-درب كابین و محرك درب
وزنه تعادل كه برای جبران وزن كابین و قسمتی از ظرفیت بكار می رود .
این فضا قسمتی یا تماماً پوشیده است و از كف چاله تا سقف ادامه دارد در این فضا كابین و وزنه تعادل حركت می كنند و شامل ریلهای راهنما برای كابین و وزنه تعادل و درهای طبقات و ضربه گیر در كف چاه می باشد .
سیستم ایمنی
یك وسیله مكانیكی است كه در صورت بروز هر گونه خرابی ، یا شل شدن سیم بكسل وسیله توقف و نگه داشتن كابین و یا وزنه تعادل در روی ریل راهنما می باشد و اگر سرعت كابین در جهت پائین رفتن از مقدار مشخص شده ای تجاوز كند این مكانیز عمل می نماید ، عملكرد این مكانیزم توسط گاورنر كه معمولاً در موتورخانه است شروع می شود .
كابین یا وزنه از حدود تعیین شده در چاهك گذشته و امكان برخورد با كف چاهك پیش می آید این وسیله از برخورد خشن جلوگیری می نماید . ضربه گیر ممكن است از جنس پلی اورتان ، فنر یا نوع روغنی انتخاب شود كه بستگی به سرعت اسمی داشته و طوری طراحی می شود تا انرژی جنبشی كابین یا وزنه تعادل را جذب كرده و یا مستهلك نماید .
كه شامل امكانات ایمنی و روشنایی نیز می گردد .
امیدواریم که شما از این مقاله راضی بوده باشید .
توصیه می شود برای کسب اطلاعات بیشتر دیگر وبلاگ های ما را مطالعه کنید.
موفق باشید …
شما بزرگواران می توانید با راه های ارتباطی زیر با ما در ارتباط باشید.
شماره تماس :
اینستاگرام :
آدرس :
کرج ، فردیس ، جنب سازمان آب ، یکم غربی ، پلاک ۸
حجره اینترنتی:
مدیریت :
محسن یعقوبی