شنبه تا چهار شنبه 8 تا 16
سیم بکسل آسانسور و انواع آن, كابین و وزنه های تعادل توسط سیم بكسلهای فولادی ، زنجیرها و یا زنجیرهای ارتباط موازی معلق نگه داشته می شوند ، در حال حاضر چون آسانسورهای زنجیری نه چندان متداول نیستند ، در این فصل نوع سیم بكسل فولادی مورد بررسی قرار می گیرد.
سیم بكسلهای آسانسور به بالای یوك كابین متصل می شوند و یا در سیستم سیم بكسل غیر از یك به یك از چندین فلكه هرزگرد كه بر روی یوك نصب شده است عبور می كنند ، تعلیق هر سیم بكسل باید مستقل باشد ، حداقل تعداد سیم بكسلهای تعلیق در آمریكا برای آسانسورهای كششی سه عدد و برای آسانسورهای با رانش مثبت دو عدد باید باشد، در حالیكه در انگلستان حداقل تعداد برای هر دو نوع دو عدد می باشد.
یك وسیله اتوماتیك برای تنظیم كشش سیم بكسل تعلیق باید حداقل در یكی از دو انتها وجود داشته باشد . این وسیله با مكانیزم متعادل ساز فشردگی بطور جداگانه معرفی می شود ، چنین وسیله ای شامل یك سوكت گره ای است كه همراه یك فنر مارپیچ فولادی ، ضربه گیر لاستیكی ، و در ایران به «كابل شو» معروف است . در حالیكه رابطه نیروی محوری به فشردگی در فنر مارپیچ خطی است ، محدوده نیروهای عملی در ضربه گیرهای لاستیكی نیز تقریباً خطی است ، ولی شیب منحنی برای نیروهای بیشتر زیادتر می گردد.
عملكرد مطلوب سیم بگسلهای آسانسور و عمر آنها بستگی به چندین عامل دارد:
1-فلكه كششی و یا پولی سیم بگسل
2-قطر دایره گام پولی سیم بگسل
3-تعداد دفعات و جهت خمش های سیم بگسل
4-شكل شیار پولی
5-جنس پولی و خواص فیزیكی آن
6-دقت ماشینكاری شیارها بخصوص قطر گام آنها
7-یكنواخت بودن جنس پولی در منطقه شیارها
8-پارامترهای تكنیكی موتور گیربكس و دیگر قطعات آسانسور
9-میزان شتاب و كاهش سرعت كابین
10-قابلیت كشش پولی سیم بگسل
11-سرعت سیم بگسلهای آسانسور
12-ارتعاش سیم بگسلهای آسا
13-عوامل موثر در نوع سیال روغنكاری
14-اندازه و ساختار سیم بگسل
15-نوع وسائلی كه سیم بگسل بر روی آنها كار می كند
16-شرایط محیط كاری
استفاده از كاهنده های حلزونی دارای مزایای زیر است :
1-با نسبت كاهش سرعت و قدرت منتقل شده نسبت به انواع دیگر جعبه دنده ها دارای ابعاد كوچكتر و فشرده تر می باشد
2-قطعات متحرك كمتری نسبت به جعبه دنده های دیگر دارد كه در نتیجه باعث تعمیر و نگهداری آسانتری می شود
3-عمل لغزش در چرخ دنده های حلزونی باعث عملكرد بدون صدای آنها است
4-دارای مقاومت بالا در مقابل ضربه می باشد
وزنه تعادل درآسانسورهای كششی و زنجیری برای تعادل جرم كابین و درصدی از وزن بار یا مسافر بكار می رود. این درصد معمولاً بین 45 تا 50 می باشد. اگر آسانسور برای ساختمان با ارتفاع زیاد باشد برای بالانس ایده ال باید جرم كابل فرمان (نه) را نیز در معادله بحساب آورد.
استفاده از ریل راهنما بعلل زیر است:
1-برای هدایت كابین و وزنه تعادل در حركت عمودی و حداقل كردن حركات افقی
2-جلوگیری از نوسانات كابین بعلت نیروهای خارج از مركز
3-توقف و نگهداشتن كابین در هنگام عملكرد مكانیزم ایمنی
كابین و وزنه تعادل در حركت خود باید توسط حداقل دو ریل راهنمای فولادی صلب هدایت شوند؛ این دو از فولاد ساختمانی دارای تنش كششی بیشتراز 370 و کمتر از520 ساخته شده اند.
یك فعالیت صنعتی و اقتصادی پویا و عملی را بسته به سه عامل مهم :
1-سرمایه
2-نیروی انسانی ماهر
3-آگاهی عمیق
4-وجود امكانات و تجهیزات مدرن و به روز دنیا جهت افزایش بهره وری و سود است
به همین جهت صنعت آسانسور و پله برقی و امثالهم نیز از این امر جدا نیست، بنابراین می بایستی بعضی امكانات و تجهیزات اولیه مهیا باشد .
گیوتین: جهت برش ورقهای روغنی به قطر تا 5/2 میلیمتر مربع تا به طول 3 متر
خم كن: جهت خم كردن ورقهای روغنی به قطر 5/2 میلیمتر مربع تا به طول سه متر
دریل ایستاده: جهت سوراخ كاری
اره آتش: جهت اره كردن ورقها
پرس هیدرولیكی: برای پرس كردن جادرب ها
كمپرسور هوا: جهت استفاده در قسمت نقاشی
پوست: جهت استفاده در قسمت پرداخت
خم كن برك: جهت خم كردن ورقها
اجاق كوره: برای پختن رنگ
1-تهیه و ساخت چاهك
2-آهن كشی
3-كار گذاشتن در و ریل
4-موتور خانه
5-سفارش كابین
6-مرحله مكانیكی
7-كارگذاشتن سیم بكسل ونصب موتور
8-برق كشی
9-تابلو فرمان
10-تست و آزمایش نهایی
امیدواریم که شما از این مقاله راضی بوده باشید .
توصیه می شود برای کسب اطلاعات بیشتر دیگر وبلاگ های ما را مطالعه کنید.
موفق باشید …
شما بزرگواران می توانید با راه های ارتباطی زیر با ما در ارتباط باشید.
شماره تماس :
اینستاگرام :
آدرس :
کرج ، فردیس ، جنب سازمان آب ، یکم غربی ، پلاک ۸
حجره اینترنتی:
مدیریت :
محسن یعقوبی