شنبه تا چهار شنبه 8 تا 16
وظایف سرویس کار آسانسور چیست,جنبه های گوناگونی دارد. بخش اول عمومی ترین بخش ان است که سرویسکار آسانسور آموزش های اولیه را به مدیر ساختمان می دهد.
1- کنترل نصب علائم هشدار دهنده روی درب ورودی موتور خانه و یا ورودی چاه آسانسور
تذکر: می بایست این علایم بصورت دایمی بوده و روی آنها ذکر شود که ورود به موتورخانه و استفاده از دریچه ها بجز افراد شرکت پیمانکار مجاز نمی باشد .
۲- کنترل عملکرد روشنایی موتورخانه ؛ محل کلید روشنایی باید در نزدیک ترین محل درب ورودی موتورخانه گذاشته شده باشد
۳- کنترل دمای موتورخانه نسبت به فصل و بررسی عملکرد صحیح فن یا کولرگازی نصب شده
۴- اطمینان از نصب دستورالعمل های نجات اضطراری مسافران و وجود دسته ی ترمز در آسانسور هایی که ترمز آنها به وسیله اهرم های خارجی کنترل می شود.
۵- در آسانسورهای چند تایی شماره موتور و تابلو فرمان و کلید صفر و یک نصب شده
و روی تابلو برق سه فاز باید بررسی شود تا در مواقع اضطراری مشکلی جهت شناسایی نداشته باشیم .
۶- کنترل وضعیت چراغ سیگنال تابلو سه فاز و صحت عملکرد صفر و یک نصب شده روی درب
تابلو و همچنین بررسی کارکرد فیوز روشنایی داخل چاه آسانسور
۷ – بررسی درستی عملکرد میکروسوئیچ دریچه اضطراری
یکی دیگر از وظایف سرویسکار آسانسور موارد مربوط به موتور آسانسور است.
۱- بازدید از لنت ترمز و بررسی درستی کارکرد آن
توجه: ذکر این موضوع مهم است که فاصله بین دو فک ترمز تا دیسک باید کاملا مساوی باشد تا همزمان با هم کار کنند. همچنین نحوه عملکرد فک ها با شل و سفت کردن فنر ها تنظیم می گردد
۲- بررسی عملکرد فن و ترموستات موتور و کنتاکتهای سیستم ترمز
۳- بدنه موتور در زمان کارکرد نباید حرارت غیر معمول داشته باشد. وجود مشکل فنی در موتور می تواند باعث تولید گرما شود
۴- بررسی و کنترل موقعیت قرارگیری موتور و فلکه هرزگرد روی شاسی و اطمینان از تراز بودن شاسی موتور
و محکم بودن پیج های اتصال موتور آسانسور به شاسی
۵- بررسی وضعیت بلبرینگ موتور و فلکه هرزگرد و یاتاقان گیربکس جهت کارکرد بدون صدا
۶- کنترل وضعیت شیارهای موتور و هرزگرد از نظر خوردگی و ریختن براده آهن
۷- بررسی هم راستایی فلکه موتور و هرزگرد
۸- بازدید از وضعیت سیم بکسل ها، برق افتادگی روی سیم بکسل ها ،قطع شدن یکی از وایرها
بیرون زدگی روغن مغز کنف نشان دهنده عدم وجود کشش مناسب و فرسوده شدن سیم بکسل ها می باشد
۹- بررسی میزان کشش سیم بکسل ها و همچنین تست سرخوردگی با استفاده از علامت گذاری روی بکسل ها
و بررسی میزان جابجایی، نشانه ها پس از طی مسیر کامل رفت و برگشت توسط آسانسور
۱۰- کنترل شاخص تراز طبقه روی سیم بکسل ها
۱۱- بررسی موقعیت نصب بکسل گیر روی فلکه جهت خروج سیم بکسل ها از چرخ موتور و چرخ هرزگرد
۱۲-در صورت استفاده از سیستم دو به یک ، محکم بودن مهره سر سیم بکسل ها را کنترل نمایید
تعمیرکار آسانسور با سرویسکار آسانسور تفاوت خاصی نخواهند داشت ولی معمولا یک تعمیرکار آسانسور وظایف تخصصی تری به نسبت سرویسکار دارد.
۱- کنترل تراز بودن نصب گاورنر و عدم ناشوقولی فلکه
۲- بازدید از سیم بکسل گاورنر به منظور عدم وجود شکستگی وایر و فرسودگی آن
۳- بررسی صحت عملکرد میکروسوئیچ گاورنر
۴- بررسی عدم خوردگی شیار پولی فلکه آسانسور
۱- بررسی وضعیت اتصال سیم ها به ترمینالها و کنتاکتور ها
۲- بررسی عدم وجود پل در مدارات ایمنی
۳- مرتب بودن سیم ها و نصب ایست کمربندی در فواصل معین
۴- نصب کامل در پوش داکت ها
۵- کنترل فیوزها
۶- کنترل اتصال سه فاز ورودی به تابلو فرمان
۷- بررسی اتصال ارت به تابلو فرمان
۸- بررسی خطاهای ثبت شده درایو
۱- بررسی میزان فشار سیم بکسل دربها به این صورت که از رها شدن درب خود بخود و بدون ضربه و تولید صدا بسته شود.
۲- کنترل لاستیک ضربه گیر ، به منظور عدم تولید صدا هنگام بسته شدن درب به کار میرود
۳- بررسی لق بودن کفشک های درب طبقه آسانسور
۴- در زمان بسته شدن باید فاصله بالا و پایین لته با چهارچوب یکی باشد
تذکر: در آسانسور های با درب اتوماتیک سانترال ، نباید درز بین لته ها بصورت اعداد ۷ یا ۸ باز بماند و لته باید کاملا باهم جفت شوند.
یکی از مهم ترین وظایف سرویسکار آسانسور، رعایت موارد ایمنی در حین انجام کار است.
و در آخر
شما بزرگواران می توانید با راه های ارتباطی زیر با ما در ارتباط باشید.
شماره تماس :09128066284
اینستاگرام :asa_elevator_group
آدرس :کرج ، فردیس ، جنب سازمان آب ، یکم غربی ، پلاک ۸
حجره اینترنتی: asaelevator
مدیریت :محسن یعقوبی