رزومه کاری

ترمز آسانسور و انواع آن

دسته بندی پروژه ها

  • هیچ دسته‌ای پیدا نشد

تهران,شهرک دانشگاه

mohsenyaqubi3@gmail

09128066284

شنبه تا چهار شنبه 8 تا 16

ترمز آسانسور و انواع آن
355
11 دی 1401
مدیر سایت

ترمز آسانسور و انواع آن

ترمز آسانسور و انواع آن,در صورت قطعی برق یا قطع برق سیستم کنترل ترمز آسانسور باید به صورت اتوماتیک کار کند؛ لذا از ترمزهای اصطكاكی الكترومغناطیسی استفاده می شود. اگر كابین با 125% بار نامی خود در سرعت های معمول خود حركت كند، ترمز ها باید قادر به توقف کامل سیستم باشند و بتوانند به سرعت سیستم ترمز را به صورت ساکن نگه دارند.

شتاب منفی این حالت نباید بیشتر از آنچه در اثر عملكرد سیستم مكانیزم ایمنی بالابر و یا توقف كابین در اثر برخورد با ضربه گیرها بوجود می آید باشد. ترمز معمولاً در روی محور سرعت زیاد نصب می شود، زیرا در روی این محور گشتاور لازم برای ترمز نسبتاً كم است، البته مشروط بر اینكه دور توسط وسائل مكانیكی مستقیم به محور چرخ رانش متصل شده باشد.

با ماشین هائی كه بطریق غیر مستقیم متصل هستند و از تسمه با مقطع7 و تسمه های دندانه دار و یا زنجیر استفاده می كنند. ترمز باید در روی محور چرخ رانش باشد تا اگر تسمه و یا زنجیر عمل نكرد ترمز عمل كرده باشد.

باید توسط فنرهای فشاری و یا نیروی وزن عمل كند. ترمز توسط الكترومغناطیس و یا الكتروهیدرولیك باید باز شود. اگر جریان برق قطع شود باید حداقل دو وسیله مستقل الكتریكی كنترل كننده داشته باشد.

در صورت قطع جریان برق، ترمز باید بلافاصله عمل نماید. هنگامیكه موتور گیربكس به یك وسیله دستی اضطراری مجهز باشد ، ترمز باید طوری طراحی شده باشد كه توسط دست بتوان آن را باز كرد و با فشار دائمی توسط نفر این ترمز باز بماند.

ترمز آسانسور و انواع آن

انواع ترمز آسانسور ترمز آسانسور و انواع آن

ترمزهای آسانسور معمولاً از نوع گیرش خارجی است، كه از دو كفشك تشكیل شده ولی بندرت از نوع باز شونده داخل در ماشین های بدون چرخ دنده با ابعاد بزرگ نیز استفاده می شود. ترمز از نوع تسمه ای در رابطه با آسانسورها مجاز نیست و نوع ترمز دیسكی نیز كمیاب می باشد.

كفشكهای ترمز ممكن است از نوع ثابت در روی بازوهای عمل كننده و یا لولا شده با حالت خود تنظیم باشد. ترمزهای با طراحی نوع اول ساده هستند، ولی تنظیم دقیق و بازدید مرتب نیاز دارند تا مطمئن شویم كه فشار در منطقه تماس بین كفشك و سیلندر بطور یكنواخت وجود دارد تا از سایش غیر یكنواخت در روی پوشش ترمز جلوگیری شود.

ترمز با طراحی نوع دوم این مسئله را ساده تر کرده است ولی ساختمان آن پیچیده تر شده است. وسائل فنر اصطكاك باید در روی كفشك ها باشد از تماس ناخواسته در ته ترمز با سیلندر جلوگیری گردد. مگنت را می توان در روی یك بازو نصب كرد تا نیروی افقی برای باز كردن ترمز اعمال كند یا در وضعیت عمودی نصب شود و از طریق بازوها بر روی مكانیزم اعمال نیرو كند.

كفشك ها با پوششی از مواد با ضریب اصطكاك بالا تشكیل شده كه باید به خوبی بر روی كفشك قرار گرفته باشد معمولاً از طریق پرچ هایی كه به داخل رفته باشد و از مس یا برنز باشد وصل می شود. این پوشش از جنس آزبست نباید باشد.

معمول ترین نوع ترمز آسانسور نوع الكترومغناطیس است كه كفشك های ترمز با یك لایه مجهز شده توسط فنر فشرده می شود و دارای مغناطیس نیز می باشد. باز شدن ترمز توسط جریان برق در سولونوئید اتفاق می افتد و اگر جریان قطع شود كفشك ترمز دوباره سیلندر را بعلت فشار فنر در بر می گیرند و كوپل ترمز را اعمال می كنند.

وزنه تعادل ترمز آسانسور و انواع آن

وزنه تعادل درآسانسورهای كششی و زنجیری برای تعادل جرم كابین و درصدی از وزن بار یا مسافر بكار می رود. این درصد معمولاً بین 45 تا 50 می باشد. اگر آسانسور برای ساختمان با ارتفاع زیاد باشد برای بالانس ایده ال باید جرم كابل فرمان (نه) را نیز در معادله بحساب آورد.

سیستم ترمز ایمنی

سیستم مكانیكی كه ترجیحاً در قسمت زیرین یا بالای چهارچوب كابین یا وزنه تعادل قرار میگیرد و در مواقع اضطراری با افزایش غیر عادی سرعت، فعال شده و سبب توقف كابین یا وزنه تعادل بوسیله قفل شدن كابین با وزنه تعادل به ریل ها می شود.

ترمزهای ایمنی به سه دسته تقسیم می شوند

  • آنی یا لحظه ای برای سرعتهای تا 63/0 متر بر ثانیه
  • آنی با ضربه گیر برای سرعتهای تا 1 متر بر ثانیه
  • تدریجی برای سرعتهای بیشتر یا مساوی 1 متر بر ثانیه

حرف آخر

امیدواریم که شما از این مقاله راضی بوده باشید .

توصیه می شود برای کسب اطلاعات بیشتر دیگر وبلاگ های ما را مطالعه کنید.

موفق باشید …


شما بزرگواران می توانید با راه های ارتباطی زیر با ما در ارتباط باشید.

شماره تماس :

۰۹۱۲۸۰۶۶۲۸۴

اینستاگرام :

asa_elevator_group

آدرس :

کرج ، فردیس ، جنب سازمان آب ، یکم غربی ، پلاک ۸

حجره اینترنتی:

asaelevator

مدیریت :

محسن یعقوبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *