انواع درب های آسانسور به دو گروه اصلی درب داخل کابین و درب داخل طبقه که مختصرا به آنها درب کابین و درب طبقه گفته می شود تقسیم می شوند. و خود درب طبقه به دو بخش درب اتوماتیک و درب دستی تقسیم می شد. حال می خواهیم با جزئیات بیشتر به معرفی انواع درب های کابین و طبقه بپردازیم.
درب آسانسور تلسکوپی (کشویی) Sliding Door
درب آسانسور تلسکوپی (کشویی) Sliding Door :
همان طور که از نام این نوع درب پیداست لته های آن به صورت تلسکوپی روی هم قرار می گیرند. و نکته حائز اهمیت در انتخاب این نوع درب ها، انتخاب جهت باز شدن یا بسته شدن لته ها روی یکدیگر است. که هنگام طراحی آسانسور مشاور یا مهندس طراح با توجه به ابعاد و شکل چاه آسانسور و موقعیت لابی طبقات ساختمان جهت درب را تعیین میکند.
از دیگر نکات مهمی که هنگام طراحی آسانسور به آن توجه می کنند تعداد لته های درب آسانسور است. این تعداد فضای داخل چاه و کابین مرتبط است.
انواع درب آسانسور تلسکوپی
همانطور که در شکل بالا مشخص است بازشوی درب آسانسور به سمتی گفته می شود. که وقتی مقابل لته های درب طبقه قرار می گیریم می بینیم که هنگام باز شدن درب آسانسور لته ها به آن سمت حرکت کرده و روی یکدیگر قرار می گیرند پس بنابراین درب های تلسکوپی به دو جهت راست بازشو و چپ بازشو تفکیک می شوند و بر اساس تعداد لته های استفاده شده در درب به صورت های درب کابین تلسکوپی دو لته راست بازشو یا مثلا درب طبقه تلسکوپی سه لته چپ بازشو نامیده می شوند.
درب آسانسور سانترال Central Sliding Door
درب آسانسور سانترال Central Sliding Door :
با توجه به نام این دسته از درب های آسانسور مشخص است که حرکت لته ها از مرکز شروع شده و به طرفین امتداد پیدا می کند. همانند دیگر انواع درب های آسانسور تعداد لته ها در نوع سانترال می تواند متفاوت باشد و بر اساس تعداد لته اسم این نوع درب می تواند مثلا به صورت درب طبقه سانترال دو لته یا درب کابین سانترال چهار لته بیان شوند.
انواع درب های آسانسور سانترال دو لته
در درب های تلسکوپی باید به این نکته توجه نمود که تعداد لته های درب کابین و طبقه بایستی با یکدیگر برابر بوده و جهت یکسانی داشته باشند. البته هیچگاه نمی توان در دنیای مهندسی محدودیتی را به طراح وارد نمود چون موارد زیاید در طراحی و استاندارد باید بررسی و مورد توجه قرار بگیرد.
درب آسانسور اتوبوسی (تاشو) Folding Door
درب آسانسور اتوبوسی (تاشو) Folding Door
از دیگر انواع درب های آسانسور می توان به درب های اتوبوسی اشاره کرد. دلیل انتخاب این نام شباهت عملکرد این نوع درب آسانسور به دربهای اتوبوس است. در این مدل درب، لته ها به صورت آکاردئونی یا تاشو به صورت تلسکوپی به یک سمت یا سانترال به طرفین جمع می شوند. البته این نوع درب بیشتر برای درب کابین آسانسور استفاده می شود و در مواردی که محدودیت های برای طراح وجود داشته باشد از این نوع درب برای درب طبقه آسانسور نیز استفاده خواهد کرد.
درب آسانسور ساده (لولایی) تک لنگه Swing Door
درب آسانسور ساده (لولایی) تک لنگه Swing Door :
از رایج ترین انواع درب طبقه آسانسور، درب های لولایی تک لنگه هستند که هم از ایمنی بالایی برخوردارند. و هم از لحاظ قیمت تمام شده مقرون به صرفه ترین انواع درب طبقه آسانسور هستند از آنجایی که همواره قیمت درب آسانسور یکی از پارامترهای اساسی در قیمت کل آسانسور است معمولا برای پایین آمدن قیمت نهایی قابل اعلام به مشتری از این نوع درب در لیست اجزای آسانسور استفاده می کنند این نوع درب در دو جهت چپ بازشو و راست بازشو تولید می شود و هنگام طراحی و نصب درب بایستی به این نکته توجه نمود وگرنه در صورت نصب ناصحیح ممکن است خسارت جبران ناپذیری به پروژه وارد شود.
درب آسانسور ساده (لولایی) دو لنگه Bespoke Door
درب آسانسور ساده (لولایی) دو لنگه Bespoke Door :
در مواردی اگر نیاز به عریض تر شدن فضای ورود به داخل کابین آسانسور داشته باشیم و در عین حال فضای کافی برای بازشوی درب اتوماتیک در چاه آسانسور وجود نداشته باشد و طراح قصد استفاده از حداکثر فضای مفید چاه آسانسور را داشته باشد معمولا از درب های لولایی دو لنگه استفاده میشود. این موضوع در بیمارستان ها و آسانسورهای باربر زیاد مشاهده می شود که عرض مفید ورود به کابین از اهمیت بالایی برخوردار است.
البته برای استفاده از درب آسانسور لولایی دو لنگه در فضای لابی طبقه نیاز به فضای کافی برای باز شدن درب و حرکت برانکارد و گاری حمل بار وجود دارد که طراح بایستی آن فضا را در طراحی خود لحاظ کند.
در طرح مقابل یک نمونه درب طبقه لولایی دو لنگه رو مشاهده می کنید که با یک درب کابین اتوماتیک سانترال چهار لته کوپل شده است.
درب آسانسور جمع شو Collapible Door
درب آسانسور جمع شو Collapible Door
این نوع درب آسانسور در گذشته در ساختمان های مسکونی نیز استفاده می شد اما به مرور زمان و با وضع قوانین جدید استاندارد آسانسور و سختگیری بیشتری جهت حفظ ایمنی و سلامت مسافران آسانسور کم کم از رده استفاده در آسانسورهای مسکونی خارج شد اما هنوز در آسانسورهای اماکن صنعتی و کارخانجات از این مدل درب آسانسور استفاده می شود.
از دلایل استفاده این نوع درب ها در این بازه زمانی می توان به قیمت تمام شده بسیار پایین، عملکرد بسیار ساده و تقریبا بی نیازی از هرگونه سرویس و نگهداری تخصصی اشاره کرد. البته از جمله دلایل فنی این کار هم استفاده تقریبا حداکثری از فضای لابی طبقه و ایجاد حداکثر بازشو برای کابین آسانسور است.
درب آسانسور کشویی عمودی (گیوتینی) Freight Door
درب آسانسور کشویی عمودی (گیوتینی) Freight Door
یکی از متفاوت ترین انواع درب های اتوماتیک آسانسور که نتیجه برآورده شدن نیازهای طراحی بوده است. درب آسانسور کشویی عمودی معروف به درب آسانسور گیوتینی می باشد کخ عملکرد این مدل درب دقیقا مشابه درب های اتوماتیک کشویی رایج است با این تفاوت که به جای باز شدن به طرفین چپ یا راست به بالا یا پایین باز می شود.
کاربرد این مدل درب هم معمولا برای آسانسورهای غذابر، آسانسورهای کتاب بر بوده و گاهی اوقات در آسانسورهای ماشین بر یا آسانسورهای باربر هم از این مدل درب استفاده می شود. البته بنا به نیاز پروژه و محدودیت های طراحی از این مدل درب بعضا در آسانسورهای مسکونی نیز استفاده شده است.
همانند درب آسانسور کشویی درب آسانسور گیوتینی نیز به سه گروه کلی تقسیم می شود؛ بالا بازشو، پایین بازشو و وسط بازشو.
درب آسانسور منحنی Curved Door
درب آسانسور منحنی Curved Door
به طور کلی درب آسانسور منحنی در دسته بندی درب های آسانسور کشویی سانترال یا درب آسانسور لولایی قرار می گیرند. اما به دلیل زیبایی خاص و طراحی چشم نوازی که دارند معمولا به صورت یک دسته جداگانه معرفی می گردند.
نیاز به توضیح نیست که این مدل درب به صورت ویژه در آسانسورهای فوق لاکچری و دارای کابین و چاه گرد یا دارای سطح مقطع منحنی استفاده می شود معمولا هتل ها، فروشگاه ها و مراکز نمایشگاهی خیلی خاص برای جذب مشتری و ایجاد زیبایی بصری در محیط های عمومی خود از این مدل درب استفاده می کنند. اما سازندگان ساختمان های فوق لاکچری نیز از طرفداران درب آسانسور منحنی هستند.
به دلیل اینکه درب آسانسور منحنی در اکثر مواقع در آسانسورهای پانوراما (پانورامیک) استفاده می شوند. معمولا به صورت شیشه ای با فریم استیل یا تمام شیشه ای تولید می گردند و به همین دلیل برای حفظ ایمنی و سلامت مسافران آسانسور باید مراحل سخت استانداردی را پشت سر بگذارد.
برای آشنایی بیشتر با آسانسورهای پانوراما (پانورامیک) از طریق همین لینک به مقاله دنیای آسانسورهای لاکچری و یا به وبلاگ همین سایت مراجعه نمایید.
شما بزرگواران می توانید با راه های ارتباطی زیر با ما در ارتباط باشید.
شرکت آسانسور در تهران, شرکت های آسانسور در کرج, شرکت های آسانسور در تهران, شرکتهای آسانسور درتهران, شرکتهای آسانسوری در تهران, شرکت آسانسور آسا, شرکت آسانسور آسا در تهران, شرکت آسانسور آسا در کرج, شرکت آسانسور سازی آسا, لیست شرکت های آسانسوری, لیست شرکت های آسانسور در تهران, لیست شرکت های آسانسور تهران, لیست شرکت های آسانسوری تهران, لیست شرکتهای آسانسوری تهران, لیست شرکتهای آسانسور کرج, لیست شرکتهای آسانسور در تهران, لیست شرکت آسانسور کرج و تهران, اسامی شرکتهای آسانسوری, اسامی شرکت های آسانسوری, اسامی شرکت های آسانسور,
اسامی شرکتهای آسانسور, اسامی شرکت های آسانسور تهران, اسامی شرکتهای آسانسور تهران. نام شرکت آسانسور, نام شرکت آسانسوری, نام شرکتهای آسانسور, نام شرکت های آسانسوری, نام شرکت های آسانسور در تهران, شرکت نصب آسانسور در تهران. شرکتهای نصب آسانسور در تهران, شرکت های نصب آسانسور کرج, شرکت نصب اسانسور تهران ,شرکت نصاب اسانسور تهران, شرکت نصب و راه اندازی آسانسور. شرکت های نصب و راه اندازی آسانسور, آدرس شرکت های نصب آسانسور, لیست شرکت های نصب آسانسور,
شرکت نصب و نگهداری آسانسور, شرکتهای سرویس و نگهداری آسانسور. شرکتهای سرویس آسانسور در تهران, شرکت سرویس آسانسور تهران, شرکت تعمیر آسانسور تهران, شرکت تعمیرات آسانسور در تهران, شرکت ساخت آسانسور, شرکت های ساخت آسانسور. شرکت ساخت و نصب آسانسور, شرکت سازنده آسانسور در تهران, شرکت های سازنده آسانسور. شرکت های سازنده آسانسور در تهران, شرکت آسانسور سازی, شرکت های آسانسور سازی. شرکتهای آسانسور سازی تهران, شرکت آسانسور سازی در تهران,