رزومه کاری

کابین آسانسور و انواع آن

دسته بندی پروژه ها

  • هیچ دسته‌ای پیدا نشد

تهران,شهرک دانشگاه

mohsenyaqubi3@gmail

09128066284

شنبه تا چهار شنبه 8 تا 16

کابین آسانسور و انواع آن
525
21 شهریور 1401
asalift-admin

کابین آسانسور و انواع آن

کابین آسانسور محلی است که مسافر بیشتر از همه با آن ارتباط و تماس دارند. از این رو بسیار مهم است که طراحی کابین با سلیقه مسافران مطابقت داشته باشد، به خوبی با طراحی کلی ساختمان ادغام شود و حس خوبی به مسافران انتقال دهد. سقف کاذب و کف کابین آسانسور نیز بنا به نیاز قابل تغییر می‌باشد. به طور حتم تاکنون سوار آسانسور شده‌اید، وارد محفظه اتاقکی کابین می‌شوید، دکمه مربوط به طبقه مورد نظر را فشار می‌دهید و بعد از چند ثانیه درب آسانسور برای ورود شما به محل مورد نظر باز می‌شود.

 

کابین آسانسور چیست؟

با کمی مطالعه درباره آسانسور و یا خرید قطعات آسانسور اینترنتی به میزان تنوع و جزئیات قطعات پی می‌برید. به صورت کلی آسانسور دارای قطعات اصلی و فرعی است، کابین آسانسور از قطعات اصلی آن به شمار می‌آید. کابین محفظه‌ای است که باعث جای دادن و انتقال ایمن مسافر، بار یا هر دو  بین طبقات مختلف ساختمان می‌شود. مسافران با فشردن دکمه شستی آسانسور فرمان را به تابلو فرمان آسانسور منتقل می‌کنند و از این طریق کابین بین طبقات معین حرکت می‌کند.

عرض، عمق و ارتفاع فضای کابین دارای ارتباط مستقیم با ظرفیت کابین آسانسور است. کابین کاملا توسط دیوارها، کف و سقف احاطه می‌‌شود و تنها خروجی‌ها درب کابین، درب خروج اضطراری و سیستم تهویه آن هستند. انواع کابین آسانسور در طراحی، اندازه و ظرفیت متفاوت هستند، کابین‌ها مهم‌ترین عامل حفظ ایمنی و زیبایی آسانسور هستند. در صورتی که آسانسور شما مسافربر باشد، دارای ظرفیت ۴ الی ۶ نفر است. آسانسورهای مسافربر نیز دارای کابین با ظرفیت ۱۰ الی ۲۱ نفر هستند. به صورت معمول ارتفاع آسانسور ۱۹۰ سانتی متر به بالا است، در آسانسورهای بسیار مرتفع ارتفاع بیشتر از ۲ متر است.

 

اجزا کابین آسانسور

کابین از سه بخش چهارچوب اصلی(یوک)، سکوی حمل و دیواره‌ها تشکیل شده است که هر کدام از این بخش‌ها دارای قطعات متعددی هم هستند:

  • درب کابین آسانسور: محل نصب و قرارگیری درب آسانسور در محل ورود و خروج آسانسور است. شما هنگام خرید درب کابین آسانسور کلمان با گزینه‌های متنوعی اعم از نیمه اتوماتیک، تمام اتوماتیک، دولته، سه لته، سانترال، تلسکوپی و… مواجه می‌شوید. امنیت کابین آسانسور شما توسط درب آن تامین می‌شود که باعث جلوگیری از سقوط افراد و بارها به درون چاه آسانسور می‌شود. بازرگانی آسانسور کلمان نمایندگی فروش برندهای معتبر زیادی را به عهده دارد، از این میان خرید درب یاران بیشتر از همه مورد استقبال قرار گرفته است.
  • یوک: چهار‌چوبی شامل یوک پایین و بالا است که کابین را در‌بر‌می‌گیرد و تمامی بار کابین اعم از وزن کابین و مسافرین، توسط یوک به سیم بکسل‌ها وارد می‌شود.
  • کارسلینگ: قاب فلزیِ متصل به کابین است که به منظور تعلیق و جلوگیری از لرزش‌های کابین در حین حرکت به کار می‌رود.
  • کف: اندازه‌ی کف به همان اندازه‌ی عرض و عمق کابین است و معمولا با روکشی از جنس PVC یا سنگ گرانیت پوشانده می‌شود. کف بایستی قادر به تحمل نیروهای وارده بر آن در حین عملکردهای معمول، عملکرد ترمز ایمنی و تاثیر کابین بر روی ضربه‌گیرها باشد .

 

طراحی کابین با نرم افزار

نرم افزار Lift Desighner، یکی از بهترین نرم‌افزارهایی‌ست که طراحان صنعت آسانسور برای طراحی کابین و سیستم آسانسور از آن استفاده می‌کنند. در این نرم‌افزار می‌توان نقشه‌ی دقیق سیستم آسانسور و کابین را با جزییات کامل طراحی کرد.

 

طراحی سطوح کابین آسانسور

معمولا جنس سطوح کابین از ورقه‌‌های فولاد یا گالوانیزه سیاه است. این ورقه‌ها بصورت یکپارچه به کار گرفته نمی‌شوند و به طور معمول از مدل‌های به هم پیچ شده استفاده می‌شود. عرض این مدل‌ها در اغلب موارد ۳۰ سانتی‌متر و طول آنها ۲۰۰ سانتی‌متر است. پیچ اتصال‌دهنده‌ی این ورقه‌ها M6 و M8 است.

ضخامت این ورقه‌ها برای قسمت‌های بدنه و دیواره‌ها حداقل ۱.۵ میلی‌متر و برای ضخامت سقف و کف حداقل ۲ میلی‌متر است. کفپوش کابین آسانسور از جنس فولاد است و برای کاهش صدا از چوب استفاده می‌شود. در آسانسورهای پانورما، حداقل ضخامت شیشه برای سطوح ۱۱ میلی‌متر است.

 

طراحی محل دکمه های اضطراری و زنگ در کابین

پنل دکمه‌های آسانسور  که با نام شستی کابین آسانسور(شاسی) هم شناخته می‌شوند، معمولا در سمت راست و یا چپ ورودی همه آسانسورها نصب می‌شود. پایین‌ترین دکمه آسانسور که همان دکمه اضطراری است باید در ارتفاع ۸۹ سانتی‌متری از سطح تمام شده‌ی کابین نصب شود. بالاترین دکمه نیز باید در ارتفاع ۱۳۷ سانتی‌متر قرار بگیرد. این شاسی‌ها در انواع فشاری و لمسی ساخته می‌شوند و جنس بدنه آنها استیل است، دارای یک بخش نمایشگر هستند که شماره طبقات را نشان می‌دهد و یک بخش الکترونیکی که فرمان صادر شده از سمت مسافر را به کابین آسانسور می‌رساند. شما می‌توانید برای خرید شستی آسانسور مرغوب به فروشگاه اینترنتی کلمان مراجعه نمایید.

طراحی آینه در کابین آسانسور

به نظر شما دلیل نصب آینه در آسانسور چیست؟ آینه به دلایل زیر در کابین نصب می‌شود.

  • بزرگتر نشان دادن کابین
  • کاهش استرس افرادی که ترس و فوبیای مکان‌های بسته را دارند
  • باعث سرگرم شدن مسافران و فراموشی زمان
  • جلوگیری از سقوط مسافران به درون چاله آسانسور

آینه‌های آسانسور در انواع متالیک، برنزی، شیشه‌ای و… ساخته می‌شوند و با انواع قالب‌های استیل، ام‌دی‌اف و … تزیین می‌شوند. در اغلب آسانسورها آینه روبروی در ورودی آسانسور نصب می‌شود، اما گاهی اوقات در برخی آسانسورها آینه‌های دیگری در سطوح سمت راست و چپ در ورودی آسانسور نیز نصب می‌شود.

 

طراحی نورپردازی کابین

داخل کابین باید همواره روشن باشد و میزان روشنایی آن، معمولا ۱۰۰ لوکس است. البته برای کابین‌هایی که دارای ابعاد سفارشی هستند، این مقدار روشنایی باید متناسب با ابعاد جدید محاسبه و در داخل کابین برقرار شود.

 

طراحی دستگیره یا میله محافظ در کابین

دستگیره‌ی محافظ آسانسور که بیشتر نقش ایمنی را ایفا می‌کند، باید در ارتفاع ۹۰ سانتی‌متر از سطح تمام شده کابین نصب شود. همچنین این دستگیره باید به نحوی نصب شود که با دیواره‌ی کابین ۲۰ میلی‌متر فاصله داشته باشد.

 

طراحی هواکش کابین آسانسور

برای تهویه هوای کابین باید هواکش داخل کابین را به ازای هر نفر ظرفیت کابین معادل ۲۰ تا ۱۵ cfm در نظر گرفت. این هواکش باید در نقطه‌ای از کابین نصب شود که در گردش هوای داخل و بیرون کابین به خوبی کار کند.

 

طراحی کفشک کابین

کفشک آسانسور، یک بخش کشویی بین ریل آسانسور و کابین است که در بالا و پایین رفتن کابین نقش دارد. فنجان روغن موجود در کفشک کابین، منجر به کاهش اصطکاک بین کفشک و ریل آسانسور می‌شود، چهار کفشک‌ در کابین تعبیه می‌شود.

 

ضربه گیر کابین آسانسور

بسیاری از کابین‌ ها  به صورتی طراحی می‌شوند که توانایی جابجایی زیاد را داشته باشند. ضربه‌ گیر یا بافر آسانسور یکی از این جزئیات طراحی کابین است که در رسیدن به این هدف نقش دارد و نقش حمایتی برای دیگر قطعات آسانسور دارد. این ضربه‌گیرها در اندازه‌ها و رنگ‌های مختلفی ساخته می‌شوند و برای انواع آسانسورهایی که در بیمارستان ها و ساختمان‌های اداری استفاده می‌شوند ضروری هستند.

 

اندازه و ابعاد استاندارد طراحی کابین آسانسور

در تمامی طراحی‌های کابین آسانسور، ابعاد کابین باید متناسب با ابعاد چاه آسانسور و ظرفیت نفری و وزنی بار مورد نیاز جهت جابجایی و همچنین میزان رفت و آمد(ترافیک) باشد. به‌ صورت کلی برای ظرفیت‌های کابین آسانسور با بیشتر از ۲۵۰۰ کیلوگرم، به ازای اضافه شدن هر ۱۰۰ کیلوگرم، باید ۱۶ سانتی‌متر به حداکثر مساحت داخلی کابین افزوده شود. در ادامه، در جدول ظرفیت کابین، حداکثر و حداقل مساحت داخلی کابین بر اساس وزن و نفر طبق استاندارهای موجود، نشان داده شده است.

 

انواع کابین آسانسور

انواع کابین را بر اساس معیارهای مختلفی از قبیل طراحی داخلی و خارجی، مواد ساخت کابین، امکانات جانبی و… تقسیم‌بندی می‌کنند. این تقسیم‌بندی‌ها با پیشرفت تکنولوژی در زمینه‌ی ساخت، طراحی و همچنین مواد اولیه همواره در حال تغییر است که در ادامه تقسیم بندی جامع و به روزی از مشخصات کابین که تاکنون ارائه شده است را بررسی کرده‌ایم. به صورت کلی کابین را به دو دسته‌ی زیر تقسیم‌بندی می‌کنند.

 

نیم کابین

این کابین‌ها بطور معمول در بالابرها نصب می‌شوند. برای امور باربری در ارتفاعات مختلف کارایی دارند و ایمنی و امنیت پایینی دارند. این کابین‌ها از یک کفی و نرده‌ای که به دور کفی آن است، ساخته می‌شوند.

 

تمام کابین

این نوع کابین هم در آسانسورها و هم در بالابر‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. از ایمنی بالایی برخوردار است و بیشتر برای جابجایی افراد بین طبقات مختلف استفاده می‌شود. طراحی این کابین‌ها بستگی به نوع کارایی و سیلقه مشتری دارد.

 

انواع کابین بالابر بر اساس نوع کاربری

ابعاد کابین با توجه به نوع کاربری و مکان مورد استفاده، در اندازه‌‌های مختلفی طراحی و ساخته می‌شود. لازم به اشاره است که برای طراحی کابین باید به ابعاد چاه آسانسور هم دقت شود، به صورتی که حد فاصل بین سطح چاه آسانسور با کابین باید حداکثر ۵ سانتی‌متر و در حداقل حالت خود ۲ سانتی‌متر باشد. انواع کابین بر اساس نوع کاربری و مکان آن شامل موارد زیر می‌شود:

  • کابین بالابر مغازه
  • خانگی
  • ویژه انبار
  • فروشگاهی
  • رستورانی
  • صنعتی
  • ویژه معلولین
  • ساختمانی
  • خودرویی

 

انواع کابین بر اساس نوع درب

نقش اصلی درب آسانسور، حفاظت از مسافران به هنگام حرکت آسانسور در برابر برخورد با دیواره‌‌ی چاه است. کابین آسانسور با توجه به نوع درب آن به انواع زیر تقسیم بندی می‌شود:

  • درب نیمه اتوماتیک مرکزی (سنترال)
  • تمام اتوماتیک مرکزی (سنترال)
  • نیمه اتوماتیک تلسکوپی
  • تمام اتوماتیک تلسکوپی

 

انواع کابین بر اساس طراحی داخلی کابین

کابین را بر اساس طراحی داخلی و مواد مورد استفاده در ساخت آن به انواع زیر تقسیم‌بندی می‌کنند.

 

کابین ام دی اف

در طراحی داخلی این کابین از مواد ام دی اف نسوز استفاده می‌شود. اغلب از این کابین در ساختمان‌های مسکونی با تردد کم استفاده می‌شود.

 

کابین فرمیکا

پوشش داخلی این کابین را فرم‌ها تشکیل می‌دهند. این نوع کابین از نظر ظاهری شبیه به نوع کابین ام دی اف است. همچنین قیمت کابین نوع فرمیکا، از سایر انواع آن ارزانتر است.

 

کابین پاناروما

مواد پوشش داخلی این نوع کابین را شیشه‌های لمینت تشکیل می‌دهند. ویژگی مهم این کابین‌ها زیبایی چمشگیر و داشتن چشم‌انداز لذت بخش است. این نوع کابین‌ها بیشتر در مراکز تجاری و اداری و تالارها استفاده می‌شود.

 

کابین گالوانیزه

در ساخت دیواره‌های داخلی این نوع کابین از ورق‌های نازک گالوانیزه استفاده می‌شود و معمولا کف این نوع آسانسور با پارکت پوشانده می‌شود. مزیت این نوع کابین سبک بودن آن است که می‌توان با استفاده از همین مورد این نوع کابین را در ابعاد بزرگتر و با قیمت مناسب طراحی کرد و ساخت.

 

ویژگی های یک کابین آسانسور خوب

  • عرض و عمق کابین را یک متر بالاتر از کف اندازه‌گیری می‌کنند.
  • مساحت کف کابین آسانسور ۴ نفره ۰.۸ مترمربع است و به ازای هر نفر ۰.۱۵ مترمربع به آن اضافه می‌شود.
  • برای جلوگیری از اضافه بار کابین، باید میزان فضای قابل دسترس کابین، به میزان ظرفیت اسمی آسانسور محدود شود.
  • سقف کابین آسانسور باید همراه یک نرده طراحی شود تا فاصله آزاد بین سقف کابین و چاله به بیش از ۰.۳ متر برسد .
  • حداقل شدت روشنایی کابین ۵۰ لوکس است.
  • در هنگام قطع برق، فقط وقتی کابین در منطقه‌ی بازشوِ قفل قرار گیرد، می‌توان درب را از داخل کابین باز کرد.
  • حداقل ارتفاع مجاز کابین در نوع مسافربر ۲۰۰ سانتی متر و معمولا ۲۲۰ الی ۲۴۰ سانتی متر است.
  • زنگ هشدار و زنگ توقف اضطراری باید درپایین ترین محل ممکن در کابین آسانسور قرار گیرد.
  • طبق استاندار اروپا به طور متوسط سطح مورد نیاز برای ایستادن یک نفر در کابین آسانسور 0/28 متر مربع است.

 

نحوه محاسبه ظرفیت کابین آسانسور

یکی از فرمول‌هایی که برای محاسبه ظرفیت کابین استفاده می‌شود، در زیر اشاره شده است:

  • در این معادله، HC، به معنای حداکثر ظرفیت جابجایی آسانسور در زمان‌های شلوغ ساختمان و در فاصله زمانی 5 دقیقه است.
  • Q، مربوط به متوسط تعداد مسافرهایی است که با کابین جابجا می‌شوند.
  • T، مدت زمان انتظار است
  • P، کل جمعیتی است که در طول دوره شلوغی جابجا می‌شود.
  • مقادیر Q به ابعاد کابین بستگی دارد. ممکن است ظرفیت بار را حداکثر میزانی در نظر بگیرند که در هر جابجایی اتفاق می‌افتد، اما در بسیاری مواقع، مقادیر Q، از 80 درصد ظرفیت جابجایی به دست می‌آید.

با این فرمول می‌تواند محاسبه وزن کابین را انجام داد و اطلاعات به دست آمده را در جدول ظرفیت آسانسور وارد کرد. این جدول برای آسانسورهایی بررسی شده که در ساختمان‌های مسکونی نصب می‌شوند و در سه نوع ساختمان‌های با اندازه بلند (High end building)، متوسط (Mid end building) و کوتاه (Low end building) تقسیم بندی می‌شوند.

 

حرف آخر 

امیدواریم که شما از وبلاگ  راضی بوده باشید .

توصیه می شود برای کسب اطلاعات بیشتر دیگر وبلاگ های ما را مطالعه کنید.

موفق باشید …


شما بزرگواران می توانید با راه های ارتباطی زیر با ما در ارتباط باشید.

 

شماره تماس :

09128066284

 

اینستاگرام :

asa_elevator_group

 

آدرس :

کرج ، فردیس ، جنب سازمان آب ، یکم غربی ، پلاک ۸

 

حجره اینترنتی:

asaelevator

 

مدیریت :

محسن یعقوبی

 

کلمات کلیدی

شرکت آسانسور در تهران, شرکت های آسانسور در کرج, شرکت های آسانسور در تهران, شرکتهای آسانسور درتهران, شرکتهای آسانسوری در تهران, شرکت آسانسور آسا, شرکت آسانسور آسا در تهران, شرکت آسانسور آسا در کرج, شرکت آسانسور سازی آسا, لیست شرکت های آسانسوری, لیست شرکت های آسانسور در تهران, لیست شرکت های آسانسور تهران, لیست شرکت های آسانسوری تهران, لیست شرکتهای آسانسوری تهران, لیست شرکتهای آسانسور کرج, لیست شرکتهای آسانسور در تهران, لیست شرکت آسانسور کرج و تهران, اسامی شرکتهای آسانسوری, اسامی شرکت های آسانسوری,

اسامی شرکت های آسانسور, اسامی شرکتهای آسانسور, اسامی شرکت های آسانسور تهران, اسامی شرکتهای آسانسور تهران, نام شرکت آسانسور, نام شرکت آسانسوری, نام شرکتهای آسانسور, نام شرکت های آسانسوری, نام شرکت های آسانسور در تهران, شرکت نصب آسانسور در تهران, شرکتهای نصب آسانسور در تهران, شرکت های نصب آسانسور کرج, شرکت نصب اسانسور تهران ,شرکت نصاب اسانسور تهران, شرکت نصب و راه اندازی آسانسور, شرکت های نصب و راه اندازی آسانسور, آدرس شرکت های نصب آسانسور, لیست شرکت های نصب آسانسور,

شرکت تعمیر و نگهداری آسانسور, شرکتهای تعمیر و نگهداری آسانسور, شرکت نگهداری آسانسور, شرکت های نگهداری آسانسور, شرکت نصب و نگهداری آسانسور, شرکتهای سرویس و نگهداری آسانسور, شرکتهای سرویس آسانسور در تهران, شرکت سرویس آسانسور تهران, شرکت تعمیر آسانسور تهران, شرکت تعمیرات آسانسور در تهران, شرکت ساخت آسانسور, شرکت های ساخت آسانسور, شرکت ساخت و نصب آسانسور, شرکت سازنده آسانسور در تهران, شرکت های سازنده آسانسور,

شرکت های سازنده آسانسور در تهران, شرکت آسانسور سازی, شرکت های آسانسور سازی, شرکتهای آسانسور سازی تهران, شرکت آسانسور سازی در تهران, شرکت های آسانسور سازی در تهران, لیست شرکتهای آسانسور سازی, سایت شرکت آسانسور, شرکت آسانسور غرب تهران, وارد کننده آسانسور, وارد کنندگان آسانسور, وارد کننده موتور آسانسور, فروش آسانسور تهران, شرکت های وارد کننده آسانسور,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *