رزومه کاری

انکودر در آسانسور چیست

دسته بندی پروژه ها

  • هیچ دسته‌ای پیدا نشد

تهران,شهرک دانشگاه

mohsenyaqubi3@gmail

09128066284

شنبه تا چهار شنبه 8 تا 16

انکودر در آسانسور چیست
269
18 اسفند 1401
مدیر سایت

انکودر آسانسور چیست؟

انکودر در آسانسور چیست, وسیله ای است الکترومکانیکی که به انتهای شفت وصل شده و وظیفه اش تبدیل حرکت شفت به کد دیجیتال یا آنالوگ می باشد. به عبارت دیگر، در هر چرخش ۳۶۰ درجه ای در شفت، یک ضربه یا پالس تولید می شود.

کد های آنالوگ تولید شده توسط انکودر آسانسور، باید به کمک وسیله ی دیگری به اسم دیکودر، بازخوانی شده تا برای درایو تابلو فرمان قابل فهم و خوانا باشند. انکودر آسانسور به نوعی قادر است میزان چرخش را به طور دقیق اندازه گیری کند.

حرکت روان و مناسب آسانسور، توقف های مناسب بدون ایجاد تکان های شدید، راحتی باز و بسته شدن درب آسانسور در هر طبقه، گوشه ای از اهدافی است که هر شرکت آسانسوری به دنبال آن است.    انکودر در آسانسور چیست

می تواند تاثیر بسیار مهمی در هر کدام از عوامل ذکر شده داشته باشد. انکودر آسانسور در اصل اطمینان و دقت را در تعیین موقعیت و سرعت حرکت آسانسور فراهم می کند.

در عین حال این اطلاعات را برای راحتی حرکت آسانسور، در اختیار درایو تابلو فرمان قرار می دهد. انکودر آسانسور نوعی فناوری محسوب شده که به آسانسور اجازه می دهد تا متناسب با سطح زمین توقف کند، درها را کنترل کند و آن ها را به درستی باز و بسته نماید.

نقش انکودر در آسانسور، مشابه نقش بلبرینگ در چرخ ها می باشد.

انکودر در آسانسور چیست

انواع انکودر ها

همانطور که در بالا گفته شد، بر اساس نوع کارکرد، انکودرها به دو نوع انکودر دوار  و انکودر خطی تقسیم می شوند.      انکودر در آسانسور چیست

انکودرهای دوار به دو نوع انکودر مطلق و انکودر افزایشی تقسیم میشوند.

انکودرهای خطی برای اندازه گیری حرکت های خطی مورد استفاده قرار میگیرند و به انواع انکودر خطی، خط کش اهمی و خط کش مغناطیسی تقسیم بندی میشوند. در زیر به توضیح هرکدام میپردازیم:

انکودر خطی

اين نمونه از انکودرها از لحاظ ساختماني در سه نوع مقاومتي ، نوري و مغناطيسي ساخته مي شوند. به منظور اندازه گيري حرکت خطي از انکودر هاي خطي استفاده مي شود. خروجي هاي انکودرهاي نوري،مقاومتي و مغناطيسي به ترتيب ديجيتالي،آنالوگ و آنالوگ مي باشد.

 انکودر دوار

يک ابزار الکترومکانيکي مي باشد (معروف به شفت انکودر) که حرکت زاويه اي يا موقعيت يک محور يا يک شفت را به کدهاي ديجيتالي يا آنالوگ تبديل مي کند که از نمونه انکودر دوار میتوان به انکودر افزایشی و انکودر مطلق اشاره کرد.

انکودر افزایشی

عملکرد این نوع انکودر به وسیله نور انجام میشود به این صورت که درون انکودر افزایشی یک صفحه دوار قرار دارد که بر روی آن صفحه پر از سوراخ است.

هر بار که صفحه حرکت میکند و سوراخ ها از مقابل منبع نور عبور میکنند، نور از سوراخ عبور کرده و به سنسور نور برخورد میکند. در نتیجه انکودر متوجه میشود که حرکت انجام شده است. با هر بار عبور نور از سوراخ اصطلاحا گفته میشود که انکودر یک پالس می اندازد.

انکودر مطلق

انکودر مطلق علاوه بر حرکت، تعیین موقعیت نیز انجام میدهد. نحوه کارکرد این نوع انکودر به این صورت است که درون انکودر مطلق یک صفحه دوار قرار دارد که این صفحه متشکل از چندین شبکه است و هر کدام از این شبکه ها به چندین قطاع تقسیم شده اند.

به هر یک از قطاع های شبکه ها یک بیت گفته میشود. به هر کدام از شبکه ها یک الگوی رنگی منحصر بفرد اختصاص داده میشود. با توجه به اینکه شاخص روی چه الگوی رنگی قرار گرفته، انکودر مطلق تشخیص میدهد که موقعیت فعلی در چه زاویه ای قرار دارد.

کاربرد آنکودر در آسانسور چگونه است؟

سیگنالها به نام سیگنال سنسور A و سیگنال سنسور B نامیده می شوند و با ثابت بودن وسیله مدرج شده و حرکت سنسورها و یا ثابت بودن سنسورها و حرکت وسیله مدرج شده تولید می شوند . هرچه تعداد سیگنالهای تولید شده در یک فاصله ثابت بیشتر باشد واحد اندازه گیری کوچکتر و در نتیجه دقت اندازه گیری بیشتر می شود .

این سیگنالها به دو شکل آنالوگ و یا دیجیتال تولید می شوند و همانگونه که در شکل ۲ مشخص است ( به استثناء سیستم پرچمی FLAG ، اگر مدت زمان یک سیگنال را تا سیگنال بعدی در یک حرکت با سرعت ثابت و تقسیمات ۳۶۰ درجه در نظر بگیریم ، ۱۸۰ درجه سطح پائین ( صفر منطقی ) و ۱۸۰ درجه سطح بالا ( یک منطقی ) می باشند .

حال اگر دو سیگنال A و B را با هم مقایسه کنیم شاهد این تقسیمات به چهار منطقه ۹۰ درجه ای خواهیم بود که اختلاف ۹۰ درجه ای این دو سیگنال در هم سطح شدن و پردازش آن می تواند منتهی به تشخیص جهت حرکت شود .

مزیت‌های انکودر آسانسور

از جمله مهمترین مزایای این قطعه حساس می‌توان به حرکت آرام و بدون لرزش آسانسور به ویژه در ابتدا و انتهای حرکت اشاره کرد. افزایش ایمنی آسانسور، مصرف بهینه انرژی مورد نیاز و تشخیص به موقع عیب‌های مكانيكی و الكترونيكی موتور گيربكس از دیگر مزیت‌های انکودر آسانسور است که از خسارت‌های پر هزینه و جدی جلوگیری می‌کند.

وظایف منحصر به فرد انکودر

در صنعت آسانسور‌سازی، ایمنی آسانسور بسیار حائز اهمیت است. انکودر یکی از قطعات بسیار مهم و حساس آسانسور است که عملکرد درست و امنیت آسانسور را با انجام کار‌های زیر ایجاد می‌کند.

  • جابه‌جایی موتور آسانسور
  • کنترل سرعت آسانسور
  • موقعیت‌یابی صحیح
سرویس و نگهداری انکودر آسانسور

به دلیل حساسیتی که سیستم آسانسور دارد، مرسوم است که به صورت دوره های زمانی مشخص از طرف یک تیم کارشناسی متخصص این حوزه، قطعات مختلف آسانسور مورد بازدید قرار می گیرد، تا در صورت وجود هرگونه مشکل، سریعا آن مورد بر طرف شود. یکی از تجهیزاتی که هنگام بازرسی ها باید به آن توجه شود انکودر است، که اگر این تجهیز موردی داشت، تعویض و یا تعمیر گردد.

و در آخر

شما بزرگواران می توانید با راه های ارتباطی زیر با ما در ارتباط باشید.

شماره تماس :

09128066284

اینستاگرام :

asa_elevator_group

آدرس :

کرج ، فردیس ، جنب سازمان آب ، یکم غربی ، پلاک ۸

حجره اینترنتی:

asaelevator

مدیریت :

محسن یعقوبی


شرکت آسانسور در تهران, شرکت های آسانسور در کرج, شرکت های آسانسور در تهران, شرکتهای آسانسور درتهران, شرکتهای آسانسوری در تهران, شرکت آسانسور آسا, شرکت آسانسور آسا در تهران, شرکت آسانسور آسا در کرج, شرکت آسانسور سازی آسا, لیست شرکت های آسانسوری, لیست شرکت های آسانسور در تهران, لیست شرکت های آسانسور تهران, لیست شرکت های آسانسوری تهران, لیست شرکتهای آسانسوری تهران, لیست شرکتهای آسانسور کرج, لیست شرکتهای آسانسور در تهران, لیست شرکت آسانسور کرج و تهران, اسامی شرکتهای آسانسوری, اسامی شرکت های آسانسوری, اسامی شرکت های آسانسور,اسامی شرکتهای آسانسور, اسامی شرکت های آسانسور تهران, اسامی شرکتهای آسانسور تهران, نام شرکت آسانسور, نام شرکت آسانسوری, نام شرکتهای آسانسور, نام شرکت های آسانسوری, نام شرکت های آسانسور در تهران, شرکت نصب آسانسور در تهران, شرکتهای نصب آسانسور در تهران, شرکت های نصب آسانسور کرج, شرکت نصب اسانسور تهران ,شرکت نصاب اسانسور تهران, شرکت نصب و راه اندازی آسانسور, شرکت های نصب و راه اندازی آسانسور, آدرس شرکت های نصب آسانسور, لیست شرکت های نصب آسانسور,شرکت نصب و نگهداری آسانسور, شرکتهای سرویس و نگهداری آسانسور, شرکتهای سرویس آسانسور در تهران, شرکت سرویس آسانسور تهران, شرکت تعمیر آسانسور تهران, شرکت تعمیرات آسانسور در تهران, شرکت ساخت آسانسور, شرکت های ساخت آسانسور, شرکت ساخت و نصب آسانسور, شرکت سازنده آسانسور در تهران, شرکت های سازنده آسانسور, شرکت های سازنده آسانسور در تهران, شرکت آسانسور سازی, شرکت های آسانسور سازی, شرکتهای آسانسور سازی تهران, شرکت آسانسور سازی در تهران,سرویس و نگهداری آسانسور در تهران, سرویس پله برقی در تهران, باز سازی آسانسور در تهران, 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *